Taekwondo

Mitä on taekwondo?

Taekwondo eli jalan ja käden tie/taito on korealainen kamppailulaji, joka on tunnettu näyttävistä potkutekniikoistaan ja taekwondo-ottelusta (WT-taekwondo on olympialaji). Laji on paljon muutakin.

Taekwondo tarkoittaa kehon ja mielen liittoa, jossa 'taekwon' kuvastaa lajin fyysistä puolta ja 'do' lajin henkisiä päämääriä ja filosofiaa. Taekwondo-harjoittelulla pyritään siihen, että harjoittelijalla on terve sielu terveessä ruumiissa.

Taekwondo koostuu poomsesta (liikesarja), ottelusta, murskauksesta ja itsepuolustuksesta. Kaikissa näissä sovelletaan perustekniikoita. Lisäksi taekwondo sisältää erilaisia hengitys- ja keskittymisharjoituksia. Myös kunto-, kehonhallinta-, koordinaatio- ja venyvyysharjoitteet ovat lajin oleellisia tekijöitä.

Taekwondon toi Suomeen suurmestari Dae Jin Hwang, 9. dan, vuonna 1979.

Perustekniikat

Perustekniikkaan kuuluvat asennot, lyönnit, torjunnat ja potkut. Perustekniikkaa harjoitellaan yleensä muodossa, paikalla ja liikkeessä, mutta myös pariharjoittein. Perustekniikat ovat taekwondo-harjoittelun perusta.

Poomse

Poomse tarkoittaa liikesarjoja, joiden avulla voi yksinään harjoitella kamppailua kuviteltuja vastustajia vastaan. Teknisen opetuksen lisäksi liikesarjojen liikkeet ja suunnat kuvastavat jotakin luontoon tai ihmisen ominaisuuksiin liittyvää asiaa. Liikesarjaharjoittelu kehittää tasapainoa, kehonhallintaa ja liikkeiden sulavuutta. Halutessaan haastaa itseään enemmän, voi liikesarjoissa kilpailla aina maailmanmestaruus-tasolla.

Ottelu

Kilpaottelu on kamppailua vastustajan kanssa määrättyjen sääntöjen mukaan. WT-ottelu on täyskontaktilaji, jossa pisteitä saa oikein kohdistetuista ja tehokkaista jalka- ja käsiosumista pistealueille. Aluksi harjoitellaan otteluliikkumista. Lisäksi paljon tehdään harjoitteita potkuläpysköihin, joten ottelu on paljon muutakin kuin ottelua kahden harrastajan välillä. Kilpaottelun harjoitteleminen on myös turvallista, koska nuorilla ja aloittelijoilla on kevennetyt säännöt. Erilaiset suojukset auttavat ja harjoittelu tapahtuu erittäin kontrolloidusti. Vaikka kilpaottelu on vapaaehtoista, harrastajan on mahdollista myös keskittyä kilpailuun ja edetä aina olympialaisiin asti.

Murskaus

Murskaukset kuuluvat osana ylempien vöiden harjoitteluun ja vyökokeisiin. Murskauksella mitataan, että tekniikka on oikea, tarpeeksi tehokas ja että tekniikan suorituksessa on mukana oikenalainen tahto.

Itsepuolustus

Itsepuolustuksen harjoittelun perimmäinen tarkoitus on, että pyritään välttämään kaikenlaista väkivaltaa. Väkivallalla ei tarkoiteta pelkästään fyysisiä, vaan myös henkinen väkivaltaa . Taekwondon harjoittelu pyrkii siihen, että harrastaja pystyy hallitsemaan tilanteen ja itsensä joka hetkellä.

Itsepuolustus-harjoittelu aloitetaan kaatumisharjoituksilla (osaa kaatua oikein, eikä lyö esimerkiksi päätä katuun) ja erilaisista otteista irtautumisella. Myöhemmin harjoitellaan puolustautumista erilaisiin hyökkäyksiin eri tehoilla harjoittelijoiden tason mukaan. Myöhemmin tulee yksi vastaan kaksi tilanteita ja puolustautumista muun muassa kepillä hyökkäävää vastustajaa vastaan.

Hengitys- ja keskittymisharjoitukset

Harjoitteluun kuuluu myös erilaisia keskittymis- ja hengitysharjoituksia. Koko harjoitus voidaan ajatella keskittymis- ja hengitysharjoituksena: ensimmäisestä valmius-komennosta alkaen aina viimeiseen mietiskelyyn asti keskitytään itsensä haastamiseen. Harjoittelussa  aikuisten työ- ym. huolet huolet; erityisesti lapsille keskittymisharjoitteet ovat kehittäviä.

Taekwondon harrastaminen vaikuttaa myönteisesti myös muuhun elämään. Salilla harjoituksissa ja sen ulkopuolella muussa elämässä pyritään noudattamaan seuraavia kuutta ohjetta:

* käytös,

* kunnioitus,

* kärsivällisyys,

* uhrautuvaisuus,

* vaatimattomuus sekä

* kehon ja mielen puhtaus.

Hyvää ja toisen huomioivaa käyttäytymistä harjoitellaan jatkuvasti: salin ovella kumarretaan, samoin harjoitusten alussa ja lopussa sekä pariharjoitteissa harjoituskumppanille. Tekniikat tehdään myös kontroillusti niin, että harjoituskaveria ei satuteta.

Laajempi kuvaus lajista

Suomen Taekwondoliiton kotisivulla on esitetty lajista, sen osa-alueista ja historiasta laajempi selvitys:

Mitä on taekwondo?

Taekwondo-videoita (YouTube)

1. Harjoitusmetodeja.

2. Korean näytöstiimin esitys.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

HYVÄ ESIMERKKI LAJIN FILOSOFIASTA

IS, 19.12.2018: Olisin pystynyt satuttamaan lujasti